RSS

JAWAPAN CADANGAN PERCUBAAN UPSR KALI KE-2

BAHAGIAN A

1. Beberapa orang penduduk kampung sedang bergotong-royong mendirikan sebuah rumah.
2. Pak Ali sedang membancuh simen menggunakan simen dan pasir untuk diberikan
kepada Pak Abu yang sedang menyusun bata.
3. Abang Ahmad sedang memerah tenaga memikul sebatang kayu untuk dijadikan tiang
rumah.
4. Ranjit sedang menggergaji sekeping papan manakala Ah Chong mengangkat papan-
papan yang telah siap digergaji untuk dijadikan dinding rumah itu.
5. Sebatang tukul besi digunakan oleh seorang tukang rumah itu bagi mengetuk paku
pada tiang agar kukuh dan kemas.

BAHAGIAN C
Kita mestilah mengamalkan sikap prihatin terhadap kebersihan dan kekemasan tempat tinggal kita. Pengajaran seterusnya, kita hendaklah mematuhi jadual agar kehidupan kita sentiasa teratur dan terurus. Selain itu sebagai ibu bapa, kita seharusnya bertanggungjawab terhadap anak-anak dengan membentuk mereka menjadi insan yang berguna kepada nusa dan bangsa. Berjimat-cermat dan bersederhana juga perlu diamalkan agar cerah masa hadapan bak kata pepatah, 'sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit'. Akhir sekali, memohon restu ibu bapa amatlah perlu sebelum kita memulakan sesuatu tugas terutama bagi para pelajar.

BAHAGIAN B- BERITA
BANDAR BAHARU, Selasa - Hari Usahawan Sekolah Kebangsaan Relau telah dilaksanakan di sekitar Dataran Perhimpunan SKR. Hari Usahawan tersebut dianjurkan oleh pihak sekolah dengan kerjasama daripada PIBG. Program tersebut dimulakan pada jam 8.30 pagi dan berakhir pada jam 12.30 tengah hari.

Pegawai Pelajaran Daerah turut hadir bagi menyempurnakan msjlis perasmian Hari Usahawan tersebut. Dalam ucapannya, beliau berharap agar para murid dapat dilatih menjadi seorang usahawan yang terkenal disamping dapat berdikari. Tuan Pegawai Pelajaran Daerah juga sempat berbual mesra dengan guru-guru dan murid-murid.

Para guru dan murid telah bekerjasama dan berganding bahu menghias gerai masing-masing seawal 7.30 pagi. Banyak bahan makanan telah dijual antaranya gerai nasi tomato, gerai laksa dan laksam, gerai makanan ringan, gerai kek dan sebagainya. Semua gerai mendapat sambutan yang hangat daripada para waris dan murid-murid.

Hari Usahawan tersebut bertujuan untuk merapatkan lagi hubungan antara pihak sekolah dengan para waris. Ramai para waris yang turut hadir dan berbelanja sambil menderma kepada pihak sekolah. Selain itu, penglibatan AJK PIBG juga memainkan peranan penting dalam menjayakan Hari Usahawan 2010 ini. Disamping itu, banyak juga agensi kerajaan mahupun swasta turut hadir bagi menjayakan program tersebut. Para waris yang hadir juga berpeluang membuat pemeriksaan kesihatan, menyaksikan pameran AADK, Bomba dan Penyelamat serta pameran pihak Maybank.

Sebelum Hari Usahawan ditamatkan, cabutan bertuah telah dijalankan. Ramai para waris dan murid telah menerima hadiah masing-masing. Hadiah utama berupa sebuah basikal dan diiringi 50 hadiah lain. Tuan Guru Besar, Encik Saad bin Jali sempat mengucapkan terima kasih atas komitmen dan kerjasama para waris dan murid yang sama-sama menjayakan program tersebut. Hari Usahwan Sekolah Kebangsaan Relau 2010 telah ditamatkan pada jam 12.30 tengah hari.

No comments:

Post a Comment